6 tips bij obstipatie

Mocht je last hebben van obstipatie dan kan dit behoorlijk vervelend zijn. Wij geven je graag 6 tips om verlichting te brengen bij obstipatie.
Obstipatie | 6 tips om verlichting te brengen

Tips om obstipatie te verlichten

Mocht je last hebben van obstipatie dan kan dit behoorlijk vervelend zijn. Klachten als buikpijn, buikkrampen, pijnscheuten en een opgeblazen gevoel bepalen je dag en stemming. Wij geven je graag enkele tips om verlichting te brengen bij obstipatie. Lees snel verder!

Obstipatie tip 1 | Voorkom uitdroging

Zorg ervoor dat je lichaam voldoende gehydrateerd blijft door het drinken van voldoende vocht gedurende de hele dag. Gemiddeld wordt het drinken van 1,5 tot 2 liter water per dag geadviseerd. Mocht je een actievere dag hebben (intensieve werkdag, sporten) dan transpireert je lichaam meer en helpt het ook om meer te drinken.

Obstipatie tip 2 | Kom in beweging

Lichaamsbeweging stimuleert de spijsvertering en helpt de darmen om de voedselresten efficiënter te verplaatsen. Probeer iedere dag gemiddeld zo’n 30 minuten te bewegen. Is je lichaam namelijk in beweging dan zijn ook de spieren in je darmen actiever en die zijn verantwoordelijk voor het soepel verlopen van je spijsvertering.

Obstipatie tip 3 | Neem een goede houding in bij het toiletteren

Je houding op de toilet kan veel invloed hebben op de weg die de ontlasting moet afleggen om je lichaam te verlaten. Er zijn een aantal bronnen die adviseren om bij obstipatie en voetenbankje te gebruiken waardoor je knieën hoger dan je heupen staan. Dit zorgt voor een kortere afstand die de ontlasting hoeft af te leggen. Een ander, aanvullend, advies is om naar voren te leunen met je boven lichaam waarbij je je handen op je heupen plaatst.

Obstipatie tip - houding bij toiletteren

Obstipatie tip 4 | Ontstress

De hersenen en de darmen zijn nauw met elkaar verbonden. Verstopping door stress kan veroorzaakt worden door tal van factoren, waaronder veranderingen in dieet, levensstijl en lichaamsbeweging. Verminder de stress in je leven door mindfulness oefeningen, meditatie, yoga, of een dagelijkse oefeningsroutine.  Lees meer over de werking tussen hersen en darmen in het volgende artikel: PDS en de hersen-darm as

Obstipatie tip 5 |Controleer je medicijnkastje

Verschillende medicijnen, met name medicijnen op recept, kunnen leiden tot obstipatie. Vaak heb je deze medicijnen daadwerkelijk met regelmaat nodig en kun je er niet zo maar van af. Het is daarom handig om te weten waar de bron ligt van de obstipatie, zodat alle andere factoren kunnen worden uitgesloten. Op die manier kunnen de klachten worden beperkt.

Obstipatie tip 6 | Probeer een laxeermiddel

Er zijn verschillende laxeermiddelen verkrijgbaar. Onder stimulerende laxeermiddelen verstaan we medicatie die de zenuwen in de dikke darm stimuleren. Op deze manier komt de stoelgang op gang waarbij plotselinge aandrang kan optreden. Stimulerende laxeermiddelen zijn effectief en kunnen door de plotselinge aandrang  de controle over de stoelgang verminderen. Osmotische laxeermiddelen werken op een andere manier. Deze medicatie werkt op natuurlijke wijze samen met het water in je lichaam. Ze helpen de darmen water vast te houden waarmee de ontlasting wordt verzacht en het proces van het verplaatsen van de ontlasting door de darmen wordt verlicht. IberoLax is een osmotisch laxeermiddel dat de stoelgang op deze natuurlijke wijze verlicht. Het brengt effectief de ontlasting op natuurlijke wijze weer op gang. Het werkt ook mild: zonder krampen, buikpijn of plotselinge aandrang. Wil je meer weten over IberoLax?